Sunday, November 1, 2009

Cabaran Buat Warga Pendidik

“Di Pejabat Daerah, ada seorang Pegawai Daerah (DO) gred 48 ke atas dan 3 orang Penolong Pegawai Daerah (ADO) yang gred 41. Mereka boleh uruskan satu daerah yang besar. Di sekolah, terutamanya sekolah menengah, ada berpuluh-puluh guru gred DG41 dan ke atas, tapi tak berjaya nak menguruskan sekolah dengan berkesan.”

Seorang PPPD, di PPD Segamat pernah melontarkan kenyataan ini dalam satu slot taklimat bersama Guru Kanan beberapa bulan yang lalu. Kenyataan ini memang boleh mengelegakkan darah dan menaikkan kemarahan golongan guru yang mendengar. Aku juga masa tu mendidih sama. Aku lalu mengenggam penumbuk….jeng jejeng

Memang betul, aku fikir guru DG41 ke atas bukan kepalang anak. Mereka warga yang bijak yang telah terbukti memperolehi Ijazah dengan kepujian (sebahagiannya mendapat PNGK 3.0 ke atas), dan sebahagiannya sudah mempunyai Masters. Mereka ada banyak pengetahuan macam mana nak mengajar dan memudahkan P&P, seterusnya membolehkan anak didik mereka memahami isi kandungan dengan mudah. Isu ‘guru tidak pandai mengajar’ tidak sepatutnya timbul lagi, tapi ia masih timbul juga. Mengapa? Memang isu ini tidak melibatkan semua guru, ia berkaitan dengan sebilangan kecil guru sahaja. Sudah banyak teori dikemukakan berkaitan dengan kewujudan masalah ini, dari teori KPLI – kononnya lepasan KPLI tak berkualiti, hinggalah kepada teori guru baru – guru baru tidak tahu mengajar. Hakikatnya bukan sedikit guru lepasan Bachelor Pendidikan juga mengalami masalah tersebut, begitu juga dengan guru sederhana lama dan guru lama. Ini semua berkaitan dengan sikap. Begitu juga dengan kaedah mengajar ‘syok sendiri’ yang sering diperkatakan. Perkenalkanlah apa jua kaedah mengajar terkini, kaedah ‘syok sendiri’ juga yang akan digunakan oleh guru. Kaedah syok sendiri hanya boleh dikenali oleh kita sendiri saja – kita tahu pelajar tak tahu apapun yang kita ajar, walaupun kita sentiasa rasa kita mengajar dengan hebat. Lalu kaedah ‘syok sendiri’ terus didukung oleh kebanyakan guru. Kalau kita setakat tidak mengaplikasikan kaedah-kaedah tersebut, aku fikir guru-guru tersebut masih ok juga, mungkin masih ada kekangan lain untuk melaksanakannya. Namun dari pengalaman aku, ramai guru yang bukan sahaja tidak cuba mengaplikasikan teori tersebut, malah memperlecehkan kaedah penemuan tersebut. Mereka beranggapan bahawa itu hanya teori sahaja. Kelompok ini langsung tidak mahu mengakui bahawa teori tersebut telah diuji dan signifikan dalam kajiannya. Persoalannya adakah tokoh-tokoh yang mengeluarkan pelbagai teori itu dan ini itu bodoh, sehinggakan ilmu yang mereka curahkan kita anggap tidak relevan. Begitu juga, adakah kepala-kepala dalam universiti, maktab atau kementerian pelajaran semuanya bodoh kerana menyediakan kursus @ ilmu yang tidak relevan kepada guru-guru? Adakah ilmu yang disampaikan semasa kita belajar dahulu hanya bertujuan untuk menyusahkan bakal guru supaya mereka susah nak skor kertas itu sahaja?


Setelah berfikir-fikir, aku melepasan genggaman penumbuk. Memang isu yang diutarakan oleh PPPD itu memang agak memanaskan hati dan telinga sesiapa jua. Tapi itu hakikatnya. Dan dengan data-data yang dipaparkan di skrin menyebabkan aku kembali ‘no point’ nak melenting. Memang itu dapatan dari tinjauan beliau ke sekolah-sekolah. Malah, dalam mesyuarat bulanan di PPD, isu tentang bagaimana menulis refleksi dalam buku rancangan mengajar harian masih diperkatakan. Isu sekecil itu masih diperkatakan dan menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dengan guru. Itu hanya menyentuh tentang aspek p&p. Belum lagi disentuh dengan pengurusan fail, headcount, pengurusan audit akademik, pengurusan peperiksaan (JSU dan pembinaan item) dan pelbagai lagi aspek core business kita.


Emm sebagai guru, aku perlu berlapang dada. Aku perlu menyedari kebenaran. Dan yang lebih penting, aku perlu berbuat sesuatu di sekolah untuk mengubah sekolahku…dengan dimulakan dengan mengubah diriku sendiri – masa untuk berubah!

No comments:

Post a Comment