Wednesday, November 4, 2009

Metos

1. Pernahkah anda mendengar cerita orang tentang orang yang kononnya kena penyakit kencing manis tahap kronik dan doktor telah menasihatinya supaya kakinya dipotong. Pada pagi sebelum beliau berjumpa doktor untuk memotong kaki, beliau telah pergi berjumpa seorang bomoh. Setelah diubati oleh bomoh tersebut, Alhamdulillah kaki beliau telah sembuh dan terselamat dari dipotong.

Sebenarnya ini betul-betul cerita metos.
Motif cerita adalah untuk menunjukkan kononnya bomoh tersebut handal.
Buktinya tiada mana-mana doktor boleh memotong kaki pesakit kecing manis (dalam kes biasa) pada waktu petang setelah pesakit itu datang pada sebelah pagi. Pesakit biasanya ditahan diwad dua tiga hari sebelumnya, termasuk diminta berpuasa.

2. Pernahkah anda mendengar orang bercerita dan melarang kita jangan ke kedai makan si pulan bin sipulan – terutamanya kedai yang popular dengan makanan berkuah, kerana perniagaan tersebut laris disebabkan menggunakan petua seluar dalam (spender). Kononnya ada orang (pelanggan) yang secara tidak sengaja telah pergi ke dapur atau mengambil sendiri kuah dari dalam periuk, kemudiannya dia terpandang sekeping seluar dalam turut berada di dalam periuk tersebut.

Sebenarnya ini cerita metos. Motifnya adalah untuk menjejaskan perniagaan member tu. Iyelah, tentu geli geleman tekak orang yang mendengar berita ni.
Buktinya mana ada peniaga membenarkan pelanggan mengambil sendiri sampai ke dapur. Cerita ini telah tersebar di Segamat pada awal 1990 an, dan turut aku dengar masa kat Muar, dan kemudiannya kat Limbang.Huh jauh betul cerita metos ni merantau. Yang sebenarnya memang ada spender kat kedai tu tapi bukan kat dalam periuk, tapi kat dalam seluar atau kain tauke kedai le (dia pakai le beb!)

3. Pernahkah anda mendengar kisah orang politik yang kononnya hampir tidak disenaraikan sebagai calon BN dalam Pilihanraya, namun kerana hubungan isterinya dengan Sultanah yang gitu-gitu, maka beliau telah dipilih untuk bertanding semula.

Sebenarnya ini cerita yang mungkin benar kepada orang tertentu (terutamanya Menteri Besar), tetapi dimetoskan kepada ketua UMNO yang lain.
Motifnya untuk meningkat dan mengahkan imej YB-YB UMNO tersebut.
Buktinya yang memilih wakil bertanding ialah Presiden parti. Sultan terutamanya di Johor tak minat berpolitik.

4. Pernah anda mendengar cerita tentang markah penilaian prestasi sekolah anda (termasuk markah anda sendiri misalnya) rendah dan kononnya di sekolah lain markah prestasi guru-gurunya semua tinggi.

Inipun metos tahap atau aras tiga.
Motifnya untuk meningkatkan suhu kemarahan kawan-kawan kepada pihak pentadbir.
Buktinya cerita ini aku biasa dengar di Limbang Sarawak, kemudian di Buloh Kasap dan kemudian di sekolah ni. Bahkan, kalau terdengar rakan-rakan guru di sekolah lain bercerita, pun kisah kononnya kebanyakan guru-guru di sekolah mereka mendapat markah yang rendah akan keluar, dan markah guru di sekolah lain yang tinggi kan dikumandangkan. Kadang-kadang sama versi dengan cerita di sekolah kita. Hakikatnya tiada bukti atau data yang berjaya dikumpulkan oleh pihak yang bercakap ni. Anda akan selalu terdengar cerita ni walaupun dah balik ke Gua Musang atau ke Pulau Cherry nanti. Kemudiannya akan terdengar pula kononnya di Johor, pegawai penilai terlalu ketat bagi markah, dan rata-rata guru di Johor mendapat markah yang rendah. Entahlah, bagi orang yang biasa dapat 80%, markah 89% tu dah tinggi tapi bagi orang yang dah dapat markah 89% tu tentu nak lebih tinggi...manusia! Hakikatnya prestasi Johor dalam peperiksaan awam memang mencorot. So, sesuailah dengan markah kita (kata geng kat Melaka - Pooracit diapun orang Johor). Kah3.

5. Pernahkah anda mendengar orang bercerita tentang PTK – kononnya kerajaan hanya memberi Tahap 4 atau Gred A kepada pegawai/orang yang dah sampai tangga (naikpun dah tak guna).

Ini metos tahap tinggi juga.
Tujuannya ada dua. Satu nak mempertahankan ego kononnya kita bukan tak pandai, walhal berkali-kali periksa dan masih tak dapat tahap A,A atau 4,4. Buktinya terdapat rakan-rakan yang masih muda mendapat A,A atau 4,4 dalam PTK1 dan PTK2 di SMK Batu Anam (contoh sahih). Walau bagaimanapun, memang logik kalau orang kata ada kuota untuk dapat A,A atau 4,4. Lagipun soalan yang diberikan memang mencabar dan mengelirukan (pihak lawan). So, yang dapat 3,3 tu mungkin anda juga sebahagian daripada orang yang dapat A,A atau 4,4 tetapi disebabkan kuota, anda Cuma diberi 3,3. Ini ada kemungkinan. Sebab kedua untuk tujuan politik le...biar orang marah dan geram kat parti yang menjadi pemerintah.

Ok lain kali kita cerita metos lain pula...

2 comments:

  1. HA UTK POST KALI NIE DEN SETUJU DONGAN EKAU...KOK TAUN NIE MARKAH EKAU LOBIH DAGHI DEN, DEN NAK JUMPO BOMOH..SANTAU AN YO EKAU, TAKPUN BUEK EKAU JADI BISU...BECAKAP YO LOBIH, KOJO KURANG BULEH LAK DAPEK MARKAH BANYK!!!WAKAKAKA...

    ReplyDelete
  2. Apa ni lu bro. Lu sangkak laut betul. Lu jangan perlekehkan cerita kawan-kawan. Tarak baik wa cakap lu. Wa pun banyak dengar itu cerita. Tapi wa cukup just listening and ketawalah bila mereka ketawa.

    ReplyDelete