Monday, April 20, 2009

Artis Oh Artis!

Semalam aku terbaca kisah kontroversi seorang pelawak yang kononnya secara spontan memeluk kekasih dia setelah diumumkan sebagai Artis Paling Popular. Walaupun tindakan beliau meminta maaf selepas itu ramai yang memuji, namun statement beliau selepas itu seolah-olah berbangga pula dengan tindakan beliau memeluk itu. Itu yang menjadi kontroversi. Entahlah, setahu aku cuma lelaki aw aw sahaja yang macam tu. Lelaki sejati macam aku biasanya cool sahaja dan boleh mengawal keadaan. Kami juga bukannya macam orang perempuan..sakit menangis (tak caya tak payah kerat tangan diorang, picit jari je sure diorang dah menangis melolong satu kampung), sedih menangis, gembirapun menangis. He! He!
Paling tak senonohpun, cuma akan melonjak dan menjerit horey. Pelawak tersebut kata tindakannya spontan.

Spontan adalah tindakan luar sedar yang dilakukan akibat sesuatu kejadian yang tidak diduga. Nampaknya pelawak tersebut tidak menduga dia akan menang. Kesian...seorang yang tersenarai dalam final tetapi tidak menduga akan menang, walhal anugerah tersebut merupakan berupa undian para peminat. Ok, itu satu hal. Ramai pengkaji berpendapat bahawa perbuatan atau perkataan spontan yang dilakukan atau dikeluarkan oleh seseorang sebenarnya merupakan tindakan yang sering mereka dilakukan. Contohnya jika seseorang selalu menjadikan perkataan "celaka..." sebagai 'pemanis ayat' dalam percakapan mereka, maka ayat yang akan keluar apabila mereka terperanjat adalah "Celaka..." juga. Begitu juga dengan seorang yang selalu berlatih silat. Apabila terperanjat atau terkejut beruk, maka bunga silat atau buah pukul silat tersebut akan dipamirkan. Mustahil tiba-tiba mereka mengeluarkan jurus kung fu, tai chi atau silambam. So, kalau seseorang tetiba terperanjat, dan terpeluk awek dia, dia pasti selalu buat kot.

Dari pengamatan aku, terdapat segolongan artis yang sentiasa cuba menghalalkan apa yang mereka buat, walaupun sah bertentangan dengan hukuam agama Islam. Alasan-alasan seperti "ikut kehendak skrip", "itu cuma lakonan...tak ada apa2 perasaan. Lagipun bukan kami berdua saja, ramai krew yang tengok.", dan bermacam-macam alasan 'biang' turut diutarakan. Ada pelakon yang lebih brutal berkata "kalau pegang2 tangan tak boleh, itu tak boleh, ini tak boleh...baik jangan jadi pelakon". Huh, kalaulah yang bercakap itu Jackie Chan, Vijay, ataupun Kareena Kapoor orang boleh terima. Ini orang Islam sendiri yang bercakap macam tu. Ini sebenarnya mengambarkan betapa celarunya jati diri para pelakon tersebut.

So, hope artis baru tu atau sesiapa saja yang berbangga apabila buat maksiat tu, ubahlah tabiat tu. Banyak-banyak bertaubat. Ikutlah Ustaz Zul 40 hari, Insyaallah. Ingatlah "Berpegang-pegang tangan bukan mukrim itu sama seperti memegang kulit babi".

(Catatan ni bukan nak tunjuk baik lak. Mudah-mudahan dengan usaha kita yang saling ingat-mengingati, kita akan berbahagia di dunia dan akhirat)

Adioss...

No comments:

Post a Comment