Monday, April 6, 2009

Pilihan Raya Kecil

Semalam, aku terserempak dengan seorang member yang merupakan orang kuat UMNO. Selepas itu aku diajak makan tengahri di salah sebuah restoran di Bandar Utama. Aku sebenarnya malas nak berbicara tentang politik dengan dia. Bagi aku bercakap dengan pasal politik dia lebih baik bercakap dengan tiang lampu. Dia bukannya seorang yang berfikiran terbuka, walaupun memiliki Ijazah.

Banyak perkara yang dia bangkitkan. Antaranya keyakinan rakyat terhadap pimpinan baru UMNO akan menyebabkan 2 Bukit bakal terlepas kepada BN, sementara Batang Ai akan kekal di tangan BN. Aku tidak tahu dia sengaja mahu memprovoke aku atau memang dia betul-betul yakin terhadap apa yang dihujahkan. Apa yang aku tahu, aku kena berhenti daripada mengeluarkan kata-kata yang boleh menyebabkan dia naik angin, lalu meninggalkan meja makan, seterusnya menyebabkan aku terpaksa mengeluarkan duit untuk membayar makanan. (Kah! Kah!Kah!). So, masa itu aku bawa dia ke cerita lain. Kisah kebun aku yang terbengkalai, kisah nak tukar kereta, dan post mortem subjek-subjek bidang aku yang agak merosot sedikit tahun ini. 40 minit kemudian, selepas dia puas hati bahawa aku sudah natural, kami beredar ke haluan masing-masing.

Esok 7/4/09, para pengundi di tempat-tempat yang berkaitan akan menggunakan hak mereka. Aku fikir penduduk Bkt Gantang danBkt Selambau cukup matang dan bijak belaka. Keputusan yang mereka buat pastinya adalah untuk kebaikan mereka.

Namun jauh di sudut hati aku, aku tak yakin BN akan menang. Hujah aku mudah saja. Aku tengok TV3 dan TV1 macam tak begitu meriah memaparkan sambutan rakyat terhadap BN. Ada sekali tu dalam TV3, aku perasan mereka terinterview awek Indonesia (perkataan Indon tak boleh digunakan...Dato' Seri Rais Yatim marah. Kah! Kah! Kah!) yang turut serta dalam aktiviti gotong royong.

So, aku fikir keputusannya BN kena 1-2 atau 0-3 kot.
Kita tengok result esok.

No comments:

Post a Comment