Sunday, April 19, 2009

PRK Penanti : BN kaji Tak Tanding

BN kaji tak tanding

Pilihan raya kecil DUN Penanti hanya mainan politik pembangkang: PM


PEKAN: Datuk Seri Najib Razak berkata Barisan Nasional (BN) mungkin tidak meletakkan calon pada pilihan raya kecil kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang kerana jelas sekali ia adalah mainan politik pembangkang.

Bagaimanapun kata Perdana Menteri, Majlis Tertinggi Umno dan Dewan Tertinggi BN akan mengadakan mesyuarat akhir bulan ini bagi memutuskan semua kemungkinan itu.


Tulisan di atas sebenarnya merupakan sedutan daripada laporan dalam Mingguan Malaysia yang aku baca pagi tadi. Pada pendapat aku sebagai salah seorang pengalisis politik bakul sampah, aku mengalu-alukan keputusan tersebut (jika benar-benar terjadi). Aku amat setuju jika BN berbuat demikian kerana sekarang bukan masanya BN asyik melayan kerenah pihak PR. Banyak benda lain yang BN perlu buat selain daripada asyik kalah je. Ada orang berpendapat tindakan PR membazirkan wang rakyat. Aku tidak berapa setuju bab ini. Bagi aku, kalau seseorang sudah terbukti ada kes penyelewengan dan rasuah, wajarlah mereka dilucutkan jawatan oleh pemimpin parti mereka. Biarlah mereka berhujah dan membela diri di di mahkamah. Biarlah wang rakyat habis sedikit untuk PRK, daripada di penghabihkan banyak-banyak dek orang-orang yang tidak amanah ini.

Sebaliknya pihak BN sepatutnya mengkaji untuk turut berbuat demikian terhadap ADUN dan MP mereka yang sudah ada bukti penyelewengan dan dihadapkan ke mahkamah. Kalau ini berjaya dilakukan, sudah tentu akhirnya Malaysia akan memiliki pemimpin yang berintegriti, bersih dari rasuah dan telus. Barulah negara boleh maju.

Sudah tentu orang akan berhujah, nanti banyak PRK terpaksa diadakan, dan akan menelan belanja yang banyak. Emm memamg wujud kemungkinan ini tapi aku masih belum terfikir jalan penyelesaiannya, kecualilah kalau PR pun tidak akan bertanding jika ada PRK. Mungkin pada peringkat awal, masalah ini akan wujud, namun lama-kelamaan ia pasti akan berkurangan. Masing-masing akan merasa lebih bertanggungjawab terhadap amanah yang diberikan.


No comments:

Post a Comment