Monday, October 19, 2009

Apabila Kaki Buli Mahu Menjadi Juara Rakyat...

Apabila seorang Presiden sebuah parti dalam Perhimpunan Agung partinya menyeru semua pemimpin dan ahli mereka untuk menjadi Juara Rakyat, aku tersenyum sinis. Aku bukan tidak mahu mereka menjadi Juara Rakyat. Bagi aku bukan mereka saja, malah semua parti perlu dan mesti menjadi Juara Rakyat. Aku tersenyum kerana perkara ini agak kontra dengan amalan mereka selama ini. Dalam parti tersebut, aku fikir terdapat dua jenis golongan pemimpin iaitu yang pertama jenis pemimpin yang memang kaki buli rakyat, kedua pemimpin yang bukan kaki buli tetapi bersekongkol dengan kaki buli tersebut. Persoalannya bolehkah pemimpin yang sama, yang selama ini melalui dasar-dasar pemerintah dilihat menjadi kaki buli atau bersekongkol membuli rakyat, tetiba berubah menjadi juara rakyat? Kelakar kan?

Antara bukti yang nyata bahawa pemimpin dan parti tersebut pernah membuli rakyat adalah;

1. Membuli rakyat sendiri dengan menaikkan harga petroleum, walhal negara adalah pengeluar minyak. Hasilnya harga barang melambung tinggi, sedangkan kadar upah minimumpun ketaq nak tetapkan.

2. Membuli pembayar cukai dengan menggunakan wang mereka secara tiris, tidak telus, tidak berhemah dan membazir dalam melaksanakan program pembangunan.

3. Membuli rakyat sendiri dengan menangkap mereka tanpa bicara melalui ISA.

4. Membuli rakyat dan kerajaan Terengganu apabila mereka menarik balik royalti petroleum yang merupakan hak rakyat Terengganu.

5. Membuli anak-anak Melayu, Cina, India dan etnik lain dengan memperkenalkan PPSMI, dan menghapuskan bahasa Melayu.

6. Membuli pelajar sekolah agama dengan menarik peruntukan geran kepada Sekolah Agama Rakyat.

7. Membuli anak-anak kampung dan pedalaman dengan memperkenalkan meritrokrasi

8. Membuli pelajar universiti dengan memperkenalkan PTPTN dan mengurangkan biasiswa.

9. Membuli orang Melayu dengan mengadakan persempadanan semula pilihanraya pada 2002; yang mengurangkan kawasan majoriti orang Melayu.

10. Membuli rakyat Kelantan dengan menafikan hak royalti rakyat Kelantan.

11. Membuli rakyat Johor dengan mewujudkan Wilayah Iskandar yang menjadi zon bebas, maka orang-orang Singapura boleh masuk secara bebas ke sana.

12. Membuli usahawan Melayu dengan membubarkan Kementerian Pembangunan Usahawan yang menjadi sumber bantuan usahawan-usahawan Melayu.

13. Membuli orang-orang Melayu Bumiputera dengan memperkenalkan liberalisasi ekonomi, maka sekaligus menghapuskan Dasar Ekonomi Baru yang tujuannya membantu ekonomi orang-orang Melayu Bumiputra.

14. Di sesetengah tempat, mereka merobohkan masjid dan kampung setinggan seperti Peristiwa di Kampung Berembang.


Persoalannya, adakah mereka boleh berubah?? Aku fikir…boleh...Boleh blahhh! Bukan mudah membuang tabiat dan perangai buruk yang terbentuk berpuluh-puluh tahun. So, jika nak berubah dengan satu cara saja…semua berundur, serahkan kepimpinan kepada individu yang masih bersih atau sekurang-kurangnya kelihatan bersih. [P/s : Sdra KJ jangan perasan pula pasal ni.]

3 comments:

  1. hek eleh..tu pun ekau nak kecoh ko?...ekau pun kaki buli gak apo kek sini...kalau ekau join mesyuarat, ekau buli chekgu2 ni supayo donga ekau punyo membebel...nak tebaghai telingo den tau!!
    ni la jadi ea apobilo kaki buli komen kek kaki buli...pi mai pi mai tang tu...
    wakakaka...

    ReplyDelete
  2. Yo ko eden kaki buli samo? Kalau botul le eden kaki buli, ngape eden masih tak kayo macam Najib, Mirzan, KJ, Othman Jais dan seanteronya?

    ReplyDelete
  3. nak kayo ekau jadi la captain hook...hahaha...

    ReplyDelete