Saturday, October 10, 2009

Kenaikan Harga Rokok : Satu Analisis [Yang Lewat]

Belumpun Bajet 2010 dibentangkan, harga rokok telah naik lagi. Ini menunjukkan cekapnya kerajaan dalam hal naik menaikkan harga barang. Kali ni naik 20 sen, setelah naik 20 sen beberapa bulan yang lalu. [Terror tak taktik ni - kalau naik sekaligus 40 sen, orang akan bising]. So, tahniah kepada para perokok yang telah bertungkus lumus memangkah dan memenangkan BN pada PRU yang lalu. Anda semua memang bagus...bagi juga undi kepada pihak ini. Seperti biasa kenaikan kali ini dirasionalkan kononnya ini adalah cara untuk menghapuskan atau mengurangkan bilangan perokok dalam negara. Teori ekonomi usang dan klasik yang menyebut langkah mengurangkan penggunaan sesuatu barangan dikaitkan dengan peningkatan cukai atau pengenaan kouta masih lagi menjadi amalan pengurusan ekonomi negara. Walhal, cara ini tidak pernah berhasil. Dalam kehidupan sebenar tiada cateris peribus (andaian faktor lain tak berubah - yang sebenarnya faktor faktor akan berubah juga). Benarkah harga rokok yang naik ini akan menyebabkan ramai perokok terkesina, melelehkan air mata keinsafan dan berhenti merokok? Entahlah...aku fikir tidak. Ramai yang berhenti membeli mungkinlah. Kalau adapun yang berhenti mungkin sedikit.

Pada aku kesan kenaikan harga rokok adalah seperti berikut;

1. Kerajaan dapat meningkatkan pendapatan. Jadi bolehlah mereka melancarkan projek-projek pembangunan. Dan projek-projek pembangunan ini akan diwar-warkan sebagai kejayaan parti mereka dalam setiap PRK atau pilihanraya umum akan datang. Itu sebab di sekolah kampung aku yang pelajarnya cuma lima enam puluh orang mendapat bangunan 3 tingkat yang baru. Begitu juga jalan ke felda tempat aku mengajar, sepanjang tahun kerja-kerja menurap jalan raya tidak pernah selesai.

2. Kerajaan dapat mendidik warga Malaysia supaya berjimat cermat. Bila harga rokok naik, perokok biasanya akan mengurangkan perbelanjaan yang bagi mereka 'kurang perlu' terutamanya membeli surat khabar, majalah, dan buku-buku, menjimatkan elektrik (pukul 9.00 malam dah tutup lampu - anak disuruh tidur awal, tak payah belajar), kurangkan tuisyen anak, dan kurangkan makanan tambahan (supplement) anak-anak. Sementara rokok tetap akan dibeli. So, nanti tak ramai le yang jadi cerdik pandai (tah kenapa bila dah cerdik mesti lawan kerajaan balik).

3. Kerajaan dapat menyediakan banyak peluang pekerjaan. Bila banyak dapat duit, maka bolehlah para kontraktor cari makan. Bila kontraktor (kebanyakannya orang kuat parti) boleh cari makan, kuranglah mereka merengek dengan wakil-wakil rakyat @ pemimpin parti mereka. So, telinga pemimpinpun tenang le sedikit. Barulah mereka boleh berfikir macam mana nak meningkatkan kekayaan mereka sekeluarga.

4. Kerajaan membantu perokok mengenali rokok saudara serumpun mereka di Indonesia. Dalam 10 orang yang aku jumpa, 6 atau 7 orang lebih suka menghisap rokok berjenama keretek, berbanding jenama Dunhill, Benson, Lucky Strike dan seanteronya. Ini baik untuk memelihara warisan rumpun Melayu.

5. Kesinambungan daripada perubahan citarasa pengguna kepada rokok keretek (terutamanya yang diseludup), membantu industri minyak wangi, fesyen pakaian dan ubat gigi. Penghisap rokok keretek lazimnya akan mendapat kesan sampingan segera, iaitu ketara baju mudah berlubang kecil, atau bau hapak badan akan meningkat.

6. Kerajaan mendidik rakyat Malaysia belajar cara menguruskan masalah dengan mudah dan berkesan (easy to solve problem). Kerajaan ajar kalau kita nak kekang sesuatu perkara yang tak baik, kita naikkan harganya. Kan ke senang caranya...nak buat apa fikir yang berat-berat, buat menambah gugur rambut Menteri. Bukannya gaji Menteri RM 1 juta sebulan, RM 60K atau 70K je, bukan banyak. Contohnya nak kurangkan orang hisap rokok, naikkan harga rokok. Nak kurangnya penggunaan gula dalam minuman (sebab kencing manis), naikkan harga gula. Nak kurangkan orang bermasalah berat badan (obesiti), naikkan harga ayam, telur, daging dan beras. Pendek kata...inilah sebab sebenar kerajaan sentiasa menaikkan harga barang. Niat mereka memang suci hati, cuma pembangkang yang buat-buat tak faham. Bising-bising di belakang.

So, jangan marah kat kerajaan. Walaupun mereka berpegang kepada teori ekonomi usang. Namun kena ingat...niat kerajaan tetap baik. Kerajaan boleh nak haramkan penjualan rokok tapi nanti pembangkang kata kerajaan zalimlah, kerajaan tidak menghormati hak-hak asasi manusialah. Kerajaan kita ni kerajaan yang baik, yang mengutamakan pencapaian, mendahulukan rakyat....so, terima aje le. Sebelum tu pihak kerajaan minta maaflah kalau ada yang marah. Jangan lupa undi kami lagi nanti tau...

3 comments:

  1. daghi dulu laie den dah koba an, nak menulis jgn pnjg2 bona, longoh mato den nak membaco, ayat byk bungo yo, isi ea ckit bona...menyampah amek den...cito pasa ghokok ngalahkan cito pasa yahudi...ekau patutnyo tuka subjek ngaja, ngaja bahaso lak,bia ghamai yg bungkuih...hahaha

    ReplyDelete
  2. To John Doe...
    Terima kasih kerana memuji. Untuk makluman, ni dah pendek le, kalau kau nak panjang, nanti pokcik post kan.

    ReplyDelete
  3. Apa penyakit lu mau?
    Kanser kelongkong, kanser mulut, kasi gugur janin, gangren, kasi potong kaki.
    Lu pilih la sendiri maaa....

    ReplyDelete