Monday, October 19, 2009

Nasib Guru Kanan : Lantak kau le Labi...

Pada 14 Oktober yang lalu, aku menghadiri Kursus Pemantapan Guru Kanan Negeri Johor di Kolej Kemahiran Tinggi MARA, Batu Pahat. Kali ini aku pergi bersama-sama dengan seorang Ketua Bidang daripada sekolah kedua aku dulu. Emm member baik juga le dulu (member minum cabut keluar kawasan sekolah). Sebenarnya, aspek yang dikursuskan adalah sama saja...berkaitan pengurusan kewangan, audit kurikulum, pengurusan fail, pencerapan dan penyeliaan guru, dan bidang tugas guru kanan. Emm kursus bertujuan untuk memantapkan lagi kemahiran guru-guru kanan, jadi aku layan sajalah.

Aku sebenarnya tiba ke tempat ceramah agak lewat kerana tempat tersebut tidak 'user friendly' - tiada sign board dan membuatkan kami tercari-cari. Whatever, apabila berdua, semuanya kami hadapi dengan cool. Di dalam dewan, kami terpaksa duduk di bahagian belakang. Emm lokasi strategik untuk keluar dari dewan tersebut. Whatever, kami tidaklah ambil kesempatan tersebut, cuma sesekali kami keluar sekadar melayan member-member lain, pergi ke tandas, atau mengambil angin.

Apabila masuk slot Audit Akademik @ Post Mortem Peperiksaan Percubaan SPM yang membuat aku sedikit terkedu. Subjek Perdagangan...ok. Prinsip Perakaunan...ok, Ekonomi Asas...ok, ERT...ok. Jeng jejeng...Dalam Subjek Sains Pertanian (calon lebih kurang 15 orang - semua lelaki), sekolah aku mendapat rangking tercorot dalam negeri Johor. Hah "Siapa Guru Kanan sekolah ni....sila angkat tangan." Aku buat-buat lawak, sebelah tangan diangkat, sementara sebelah tangan lagi menutup muka. Tahu malu juga aku rupanya. Orang lain ketawa. Cis, ada mata pelajaran yang akan ditutup nanti [he he he]. Emm lama pula slide (power point) tu terpancar di skrin...dan tidak ditukar (ke perasaan aku aje masa tu?) Orang lain ketawa. Takpe, nanti subjek lain...turn lu all pulak. Selepas itu...nasib baik selepas tu En Sahibul tak tanya...kenapa prestasi mata pelajaran tu teruk sangat, atau meminta aku menerangkan program peningkatan prestasi...dan sebagainya. Puas pula aku nak menjawab (Baca:kelentong). Sebaliknya beliau meminta aku dan guru kanan yang hadir tolong tengok-tengokkan subjek tersebut. "Masih ada masa." Kata beliau. Selamat aku daripada terpaksa menjawab persoalan-persoalan tersebut.

Sebenarnya, dalam peperiksaan SPM sebenar bagi mata pelajaran tersebut...sekolah aku tidaklah teruk sangat. Trend keputusan peperiksaan Pertengahan Tahun dan Percubaan tahun lepaspun macam tu juga. Bila result SPM sebenar keluar, walaupun tahun lepas merosot tetapi masih di atas 70%, pencapaian yang lebih baik daripada peringkat negeri dan negara. Dan aku berdoa keputusan sebenar nantipun lebih kurang begitu...

Emm nasib guru kanan....

1 comment:

  1. utk guru kanan memang sesuai TAJUK tu...tapi untuk ekau kono spesial sikit...bunyi ea kono mcm nie..."NASIB GURU KANAN BIDANG T&V : NASIB KAU LE LABI-LABI"....HAHAHAHA...

    ReplyDelete