Wednesday, October 7, 2009

Selamat Tinggal Be End

Sebenaqnya aku nak berpuasa dari menulis cerita politik sempena bulan Syawal ni, tapi apabila nama orang yang telah disabitkan dengan politik wang diumumkan oleh UMNO sebagai calon BN PRK Bagan Pinang, berderap jantung aku, bergetap bibir aku. Puharam aku telah ditipu dengan harapan palsu. Aku memang tahu ramai pemimpin parti keris ni banyak menipu dari cakap betul, tapi semenjak asyik memenangkan pihak PR dalam siri-siri PRK selepas tsunami Mac 2008, aku fikir mereka sudah berubah @ bertaubat. Badigol betul aku ni sebab masih terfikir yang baik-baik buat parti nan satu tu.

Pada aku pemilihan orang yang telah disabitkan dengan politik wang sebagai calon parti dalam PRK memberi makna begini...

1. Lantak pi atau pegi mampuslah dengan integriti dan kredibiliti calon. Yang penting calon mesti popular dan mesti boleh menang. (Kalau kalah padan muka kau).

2. Usaha dan slogan yang dikumandangkan di tv atau radio (kecuali di radioburuk 007 fm) oleh pemimpin parti tersebut untuk reformasi (depa segan nak guna istilah ni, depa guna istilah transformasi) semuanya tipu, dan sekadar retorik semata-mata. Sahih, sesiapa yang masih berharap parti tersebut akan berubah...anda bermimpi di siang hari. Sia-sia sahaja mereka berharap pemimpin depa akan berubah sekiranya masih dipimpin oleh kelompok yang sama (satu tong taik).

3. Kelemahan dalam sistem demokrasi tajaan barat, lebih-lebih lagi ala-ala Malaysia, kehendak ramai (kuantiti) akan menang walaupun menghasilkan impak yang tidak baik (tidak berkualiti). Maknanya kalau dalam masyarakat majoritinya penyamun (istilah Abdul Wahub kepada pak mentua, Siddiq Segaraga), dan mereka mahu melantik ketua penyamun sebagai ketua masyarakat, mereka akan menang. Orang yang bukan penyamun kena akur kepada masyarakat penyamun dan ketua penyamun, seterusnya yang lebih baik si bukan penyamun tadi jadilah penyamun sama.

4. Alasan dan hujah-hujah yang cuba merperbodohkan minda rakyat masih kerap digunakan oleh pemimpin parti tersebut untuk mempertahankan keputusan mereka. "Pemimpin yang terlibat dalam politik wang hanya melanggar peraturan parti, bukannya undang-undang negara." Pigi daa mangkuk. Budak kencing masih dalam pampers tahu rasuah dan politik wang tu sama. Yang nampak benda tu berbeza cuma SPRM saja. Begitu juga dengan alasan “Calon tersebut telah menerima hukuman…telah letak jawatan semua jawatan…sebagai Menteri dan semua jawatan dalam parti.” Cis, itu aje hukumannya, dua tiga tahun lepas tu boleh jadi Menteri atau Menteri Besar balik… banyak cantik. Logik ke hukuman macam tu, walhal kerosakan yang dibawa oleh pengamal politik wang bukan alang kepalang? Itu bukan hukuman, itu cuti-cuti Malaysia beb! Politik wang menyebabkan pemimpin yang tiada integriti, tiada kewibawaan, korup, bankrap idea, dan bangang boleh menjadi pemimpin dan mentadbir negeri atau negara. Bayangkan kalau pemimpin sebegini yang diharapkan untuk memajukan Malaysia…alamat jahanamlah negara, akan runtuhlah bangunan yang dibina satu demi satu, akan naiklah harga barang sehari demi sehari, akan tertindaslah rakyat terbanyak. Bagi pemimpin jenis ini...yang penting bagi mereka…pulus (duit) masyukkkk.

5. Ahli parti (yang aktif) tersebut sangat sayang dan masih memerlukan pengamal politik wang untuk memimpin mereka. Sah, poket depa dah nipis. Bagi mereka pemimpin yang mengamalkan politik wang tidak memudaratkan parti, masyarakat dan negara. Walhal, pemimpin yang rendah akhlak ini secara langsung akan sentiasa mendedahkan ahli-ahli masyarakat kepada bahaya dan kemudaratan. Pendek kata, kalau untuk naik berkuasa mereka sanggup menggunakan rasuah dan mengenepikan prinsip, kewibaan dan maruah diri, pasti mereka juga apabila berkuasa terdedah kepada penyelewengan, hatta bersekongkol dengan musuh negara untuk menjahanamkan negara yang tercinta ini. Perasuah tak akan dapat memberi rasuah jika tidak dapat rasuah. Dan hanya orang-orang yang berbudaya rasuah sanggup dipimpin oleh perasuah.

6. Masih terdapat pemimpin parti tersebut yang masih berlagak, angkuh dan tidak tahu insaf. Mereka bukan sahaja tidak insaf, malah berlakon kononnya diri pejuang parti yang baik. Mereka kononnya sanggup menerima hukuman dari parti tetapi masih setia pada parti. Dan perkara ini perlu dijadikan modal supaya mereka diberi penghargaan dengan memilih dia sebagai calon. Piraa. Inilah pelakon the best of the best di Malaysia masa ni. Sayangnya lakonan dia sama ada dari segi perbuatan atau percakapan hanya mungkin laku di Pulau Kum Kum atau di Kapit saja. Yang kelakarnya (tiba-tiba calon tersebut mahu berlakon filem komedi pula), dia mengaitkan pemimpin pembangkang dengan kelayakan dia untuk mmenjadi calon. DS Anwar Ibrahim, atau Lim Guan Eng, yang pernah dipenjara dijadikan modal betapa dia lebih baik dari mereka. Piraa. Rakyat yang celik informasi tahu cerita sebenar, dan faham sebab-sebab pemenjaraan tokoh-tokoh pmbangkang ini. Alasan “Kalau pemimpin pembangkang ada yang telah dipenjarakan, masih diterima dan menjadi MP, takkan saya tak boleh.” sangat memualkan. Bak kata sahabat aku..."Aku nasihatkan dia supaya tengok cermin lama-lama sikit. Jangan cuba perasan dia hero [dia bukan kategori hensem, kategori bantut ada le]." "Emm masihkah dia ingat semasa dia mentadbir dulu…negeri yang dia pimpin hampir digelar Negeri Pengeluar Babi Terbesar di… Apasal boleh jadi lagu tu…takkan sebab politik wang juga kot?" Bebel sahabat itu lagi.


7. Hayat parti tersebut dah semakin hampir ke kubur kerana golongan muda dan pengundi atas pagar (termasuk aku) sudah hilang sabar dan semakin mengelegak dari hari ke hari untuk mengajar mereka dalam PRU akan datang. Pedulikan pendapat penganalisis politik yang selalu memberikan dapatan yang merapu dan menipu apabila post mortem kekalahan parti itu dibicarakan…dari spesis botak sampai ke spesis yang selalu hilang pisau cukur untuk trim misai mereka. Kononnya parti itu kalah kerana rakyat terpedaya dengan dakyah pembangkang, atau kerana perpecahan parti itu sendiri. Hakikatnya parti itu ditolak kerana golongan muda, golongan atas pagar dan sebahagian golongan dalam parti tersebut sudah hilang kesabaran dan hilang kepercayaan kepada mereka. Kami hilang sabar dengan tingkah laku kebanyakan pemimpin mereka, kami hilang sabar dengan lagak dan ego pemimpin mereka, kami hilang sabar dengan banyak isu penyelewengan pemimpin mereka, kami hilang sabar dengan cara pemerintahan mereka yang mendera kami, kami hilang kepercayaan bahawa mereka boleh membawa kebajikan kepada kehidupan kami.

6 comments:

  1. den setuju amek dongan post ekau kali nie, tapi part yg ujung tu den tak beghapo bekonan, yg ekau kato perasan sgt yg dighi tu mudo laie tu, nak tejeluak apo yg ado dlm poghut nie...hahahaha...

    ReplyDelete
  2. To John Doe...
    Cis, kau ingat pokcik ni tua ke? Pokcik ni muda lagi bah, umur 40pun belum sampai. Satu lagi... bak kata P Ramlee...yang penting hati masih muda. Masyaallah. Daripada kau asyik dok layan porut yang nak terjeluak tu, lebih baik kau pi ke Bagan Pinang...tolong kempenkan Mat Isa, kempen bagi dia kalah le, jangan bagi dia menang lak.

    ReplyDelete
  3. ekau donga la mengarut si P.Ramlee tu, nie ha pepatah yg boto...biar oghang mudo mengaku tuo, daghi oghang tuo mengaku mudo...hahahaha...

    ReplyDelete
  4. Panjang bona den nak baco...

    Ekau dulu cito2 jadi penulis ko...

    Tak usah la ekau nak toruskan cito2 ekau tu..

    Tak do maknonye....

    ReplyDelete
  5. chieffzul : dio mano ghoti tulih short form, bondo yg sebaghih bagi kek dio jadi panjang leba...sobab tu kalau meeting byk buih daghi isi...hahahaha...

    ReplyDelete
  6. CHIEFFZUL...
    Sebenarnya ramai orang suka bende panjang tahu.. ekau dan Doe pulak suka benda tu pendek, pelik.

    ReplyDelete